پیامک آموت

تفاوت خطوط اختصاصی و اشتراکی در چیست؟

تفاوت خطوط اختصاصی و اشتراکی در چیست؟

خط اختصاصی و اشتراکی چیست؟

خط اختصاصی و اشتراکی هر دو جزء خطوطی هستند که برای سامانه‌های پیامکی مورد استفاده قرار‌ می‌گیرند. این خطوط می‌توانند بستر لازم برای تبلیغات پیامکی کسب و کارها را به راحتی فراهم کنند. با وجود اینکه این دو خط یک هدف را دنبال می‌کنند اما تفاوت‌هایی با هم دارند. خط اختصاصی نوعی خط است که مختص یک کاربر است. از آنجا که این خط کاملا منحصر به فرد است، با استفاده از آن، امکان دریافت پاسخ از سوی افراد نیز وجود دارد. اما خط اشتراکی شامل خطوطی است که در اختیار چند کاربر قرار‌ می‌گیرد. این موضوع به این معنی است که کسب و کارهای دیگری نیز از همین خط برای افراد پیامک ارسال می‌کنند و به یک فرد اختصاص داده نشده است. اما این تنها تفاوت خرید خط اختصاصی و اشتراکی نیست. این دو خط تفاوت‌های دیگری نیز دارند که در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

مطلب پینشهادی: خط اختصاصی چیست؟

تفاوت خط اختصاصی با اشتراکی در چیست؟

تفاوت خطوط اختصاصی و اشتراکی در چیست؟

در صورتی که قصد استفاده از سامانه‌ پیامکی را داشته باشید بهتر است با تفاوت‌های این دو خط بیشتر آشنا شوید. برخی از اصلی‌ترین تفاوت‌های این دو خط پیامکی شامل موارد زیر می‌شود:

مختص به یک کاربر

در واقع یکی از عمده‌ترین تفاوت خط اختصاصی و اشتراکی، در این موضوع خلاصه می‌شود. خطوط اختصاصی مختص به یک نفر هستند اما خطوط اشتراکی در اختیار چند نفر قرار‌ می‌گیرند. به موجب این ویژگی یک خط به طور کاملا اختصاصی و انحصاری در اختیار صاحب یک کسب و کار قرار‌ می‌گیرد و بستر لازم برای ارتباط دو طرفه بین او، مشتریان و مخاطبانش فراهم می‌شود. اما در خطوط اشتراکی به دلیل اینکه خط در اختیار چند نفر قرار دارد نمی‌توان ارتباط دو طرفه را فراهم کرد.

مطلب پیشنهادی: مقایسه بازاریابی پیامکی و ایمیل مارکتینگ

امکان دریافت پاسخ

نوع دیگری از تفاوت خط اختصاصی و اشتراکی در امکان دریافت پاسخ از سوی مخاطبان دیده می‌شود. کسب و کارهایی که از خطوط اختصاصی استفاده می‌کنند می‌توانند با مخاطب خود تعامل داشته باشند و از جانب او پاسخ دریافت کنند اما این ویژگی در خطوط اشتراکی وجود ندارد و پیامک به صورت دو طرفه ارسال نمی‌شود. از پیامک‌های یک طرفه بیشتر برای اطلاع رسانی استفاده می‌شود. در حالی که در پیامک‌های دو طرفه می‌توان از همراهی مخاطب نیز استفاده کرد.

مطلب پیشنهادی: اپراتور 1000 چیست؟

قیمت متفاوت

آخرین تفاوت خط اختصاصی و اشتراکی در قیمت آن دیده می‌شود. در خط اختصاصی قیمت‌های مختلفی ارائه می‌شود که با توجه به ویژگی‌های هر خط متفاوت است. اما خط اشتراکی در پنل‌ها به صورت رایگان ارائه می‌شود. در واقع با استفاده از آن نیازی به پرداخت هزینه تمدید نخواهد بود و این ویژگی می‌تواند برای دراز مدت در کاهش هزینه‌ها و قیمت پنل پیامکی موثر باشد.

خطوط اختصاصی با خطوط اشتراکی چه شباهت‌هایی دارند؟

به منظور یک بررسی کامل، تنها بررسی تفاوت خط اختصاصی و اشتراکی کافی نیست؛ خطوط اختصاصی و اشتراکی شباهت‌ها و ویژگی‌های مشترکی نیز دارند که بهتر است با آن‌ها نیز آشنا‌ ‌شویم:

امکان استفاده از خطوط با پیش شماره‌های رند

یکی از شباهت‌های خطوط اختصاصی و اشتراکی در امکان استفاده از خطوط با پیش شماره‌های رند است. بسیاری از افراد تصور می‌کنند تفاوت خط اختصاصی و اشتراکی در سرشماره‌های آن نیز مشخص است. در حالی که سرشماره‌های این دو خط با هم تفاوتی ندارد. از آنجا که کسب و کارها ترجیح می‌دهند پیامک‌های تبلیغاتی از سرشماره‌های رند ارسال شود. معمولا شماره‌هایی که با استفاده از آن پیامک ارسال می‌شود شامل سر شماره‌های 021، 026، 1000، 2000، 3000، 5000 و 9000 است. این ویژگی در هر دو خط، لحاظ شده است.

مطلب پیشنهادی: اپراتورهای پیامکی

امکان گزارش گیری از پیامک

گزارش گیری از پیامک‌ها از امکانات کلیه سامانه‌های پیامکی است و جزء تفاوت خط اختصاصی و اشتراکی به شمار نمی‌آید. چرا که هر کاربری باید بتواند گزارش کاملی از وضعیت پیامک‌های ارسالی داشته باشد. با استفاده از این ویژگی می‌توان دریافت یا عدم دریافت پیامک توسط مخاطب را مورد بررسی قرار داد. این ویژگی در هر دو خط وجود دارد. در گزارش گیری می‌توان اطلاعات مربوط به پیامک‌های رسیده به مخابرات، پیامک‌های رسیده به مخاطبان و پیامک‌های نرسیده را به دست آورد. این ویژگی علاوه بر گردآوری آمار کامل از وضعیت پیامک‌ها می‌تواند در مورد هزینه‌های بازگشتی نیز اطلاعات دقیقی ارائه دهد.

برگشت هزینه‌های مربوط به پیامک ناموفق

در خطوط اشتراکی و اختصاصی در صورتی که پیامکی به صورت ناموفق ارسال شده باشد می‌توان هزینه‌های آن را بازگرداند. منظور از پیامک ناموفق پیامک‌هایی است که به شماره‌های لیست سیاه مخابرات ارسال شده است. معمولا هزینه‌های پیامک ناموفق حدود 48 ساعت بعد از ارسال باز گردانده می‌شود. لازم به ذکر است که این ویژگی در برخی از اپراتورها متفاوت است.

مطلب پبشنهادی: خط اشتراکی چیست؟

مقایسه خطوط اختصاصی با اشتراکی

به منظور مقایسه بهتر این دو خط و آشنایی بیشتر با تفاوت خط اختصاصی و اشتراکی، ویژگی‌های هر یک در قالب جدول زیر آورده شده است:

ویژگی‌ها و قابلیت هاخط اختصاصیخط اشتراکی
تعداد تخصیص به کاربرقابل اختصاص به یک کاربرقابل اختصاص به چند کاربر
قابلیت دریافت پیامداردندارد
استفاده از پیش شماره رنددارددارد
بازگشت هزینه پیامک ناموفقدارددارد
گزارش گیری از پیامکدارددارد

خط اختصاصی بخرم یا اشتراکی؟ کدام یک برای کسب و کار مناسب‌تر است؟

تفاوت خطوط اختصاصی و اشتراکی در چیست؟

پاسخ به این سوال با توجه به تفاوت خط اختصاصی و اشتراکی برای هر نوع کسب و کاری متفاوت خواهد بود و اگر کسب و کار و نوع بازاریابی پیامکی به گونه‌ای باشد که نیاز به تعامل با مخاطبان داشته باشد بهتر است از خط اختصاصی استفاده شود. به عنوان مثال در صورتی که قصد دریافت پیشنهادات و انتقادات از طریق سامانه پیامکی را دارید و یا قصد دارید تعامل کاربر را برای شرکت در طرح‌های قرعه‌کشی داشته باشید، خط اختصاصی بهترین گزینه برای کسب و کار شما خواهد بود. اما در کسب و کارهایی که استفاده از پیامک تبلیغاتی تنها جنبه اطلاع رسانی به مخاطبان را دارد، خطوط اشتراکی می‌تواند جوابگوی نیاز کسب و کار باشد و نیاز به هزینه اضافی نیست. بنابراین همه چیز به نوع کسب و کار، ضرورت‌ها و اولویت‌های مختص آن بستگی دارد.

مطلب آخر: اپراتور 9000 چیست؟

جمع بندی و نتیجه گیری

در پایان باید گفت اصلی‌ترین تفاوت خط اختصاصی و اشتراکی در منحصر به فرد بودن آن و قابلیت تعامل با کاربر خلاصه می‌شود. در صورتی که این مورد برای کسب و کار شما اهمیت زیادی دارد می‌توانید از خطوط اختصاصی استفاده کنید. در غیر اینصورت می‌توان با اطمینان خاطر گفت استفاده از هر کدام از این خطوط منجر به بازاریابی پیامکی موثری‌ می‌شود که در نهایت جذب مشتری بالایی را برای کسب و کارها به همراه خواهد داشت.

برخی از مشتریان ما

آخرین مقالات

پنل اس ام اس بانه

پنل اس ام اس بانه

پنل اس ام اس یاسوج

پنل اس ام اس یاسوج

پنل اس ام اس دانشگاه

پنل اس ام اس دانشگاه

پنل اس ام اس آمل

پنل پیامک آمل

ورود
قیمت پنل پیامکی